Här skriver jag om mina tävlingar och resultat samt annat som händer. Bild ovan tagen av Mikkel Wendelboe (Mx-Index).

— Dagbok —

Foto: Eric Laurijssen

Foto: MxCarro

Foto: MxCarro


- Maj 2018 -

SM i Vissefjärda

5-6/5

Återigen infann jag mig utan min egna cross på en SM deltävling. Det är svårt att hålla sig väck helt enkelt. Passade på att hjälpa till lite, kolla på de andra och träffa lite folk. Fick även denna gången gå upp i speakertornet under tjejernas finalheat. En rolig och spännande helg med mycket kli i fingrarna.


- April 2018 -


SM i Saxtorp utan min cross

23/4

Det är inte lätt att se när alla andra kör och själv vara tvungen att stå bredvid. Detta var årets första deltävling av SM-serien. Banan blev riktigt stygg och det var varmt, måste ha varit en mycket jobbig deltävling för de som körde. 

Jag passade på att ändå vara på plats och hjälpa Linus, samt representera mina sponsorer. Det var även en del trevliga återseenden vilket var kul. Jag och Sandra Karlsson smet upp i speakertornet och provade på att vara kommentatorer för damklassen där vi både skulle ha kört om vi inte vore knäskadade.

Annars kämpar jag på och försöker hålla humöret uppe trots knät. Jag vill tillbaka.


Nu längtar jag

3/4

Rullade häromdagen ut min nya 250 som råkar vara en tvåtakt. Skulle bara känna lite på den, men körsuget steg i taket direkt. Hade det inte varit för knät hade jag absolut kört ut på gatan och varit olaglig.

Ska bli mycket roligt att fortsätta karriären på denna när det väl är dags.


- Februari 2018 -


Podd med MxStar- Tack Kalle Wilhelmsson

26/2

Alldeles nyss spelade jag in ett poddavsnitt med MxStar. Har aldrig gjort detta innan så det var verkligen jättekul. Jag tyckte podden gick bra, men självklart flippade det väl ur lite. Bara att lyssna själva.

Denna podden budades hem i förmån till Musikhjälpen av Kalle Wilhelmsson som är en av mina supersponsorer. Han valde att ge bort tillfället till mig, det är jag mycket glad för. Mycket stort tack till Kalle (Pedalens påg)!

Klicka på bilden för att lyssna på avsnittet.


- Januari 2018 -


Dagar som dessa

... Saknar jag att köra till crossbanan lite extra.


Bra besked

18/1

Fick ett bra besked från läkaren igår! Han tyckte det var dags att lägga kryckorna åt sidan från och med nu (3v tidigare än planerat). Nu får jag successivt belasta knät tills jag fått tillbaka styrkan.

På bilden är det givetvis mitt friska ben som får jobba.


- December 2017 -


Lägesrapport

27/12

Hej, jag önskar alla ett gott nytt crossår och hoppas ni haft en god jul. Men crossförare tycker självklart inte jättemycket om denna årstid när man knappt får köra något. Det roliga enligt mig själv brukar vid den här tiden vara fysträningen. En period man verkligen kan gå all in på att stärka sin fysik.

På tal om det har jag försökt göra så gott jag kan med min situation. Har ännu inte kunnat köra bil eller ta mig någon särskild stans med knät, ännu mindre röra mig tillräckligt för att kunna träna bra på grund av smärtan. Nu har det äntligen börjat vända.

Det var fruktansvärt skönt att idag kunna träna lite mer ordentligt för första gången. Det blir lite bättre hela tiden och även om stegen är små så går det framåt.


Nu är det klart, men ändå en mycket lång väg att gå

Tordagen den 30:e november blev jag opererad och sedan dess har jag försökt hitta tillbaka till mitt knä. Det har gjort mycket ont och varit väldigt jobbigt. Jag har många timmar träning och sjugymnastik framför mig, men jag tycker att jag varit duktig och blivit bättre ganska snabbt. Tyvärr får jag inte belasta knät alls på åtta veckor, alltså är det kryckor fram tills dess.

Men jag har bestämt att jag ska göra allt för att bli så bra det går i knät igen och sedan vara tillbaka på hojen i sommar. Jag hoppas det går. Jag försöker utnyttja denna skadetid så bra det går.


- November 2017 -


18/11

Hej, ledsen för dålig uppdatering, men detta tog hårt på mig.

Jag skriver idag för jag har tyvärr fått ett mycket bekymmersamt besked gällande mitt knä. För ca 4 veckor sedan skadade jag mitt knä, det var en s.k. struntvurpa men mitt knä översträcktes pga att jag missat att kontrollera mitt knäskydd på rätt sätt. Vi trodde att det skulle kunna bli bra under hösten.

Denna vecka har jag dock varit dels på Magnetkameraundersökning av knät samt träffat en knäspecialist. Tyvärr visar det sig att jag jag fått en mer allvarlig knäskada än vad vi trott, en skada som kräver operation av b.l.a korsbandet, ligament och brosk. Eftersom det är närmare åtta månaders rehabilitering för detta innan det kan bli aktuellt att tävla igen betyder det att säsongen 2018 ur tävlingssynpunkt är förstörd.

Det här har varit ett oerhört tufft besked att få och i synnerhet nu, inför det år när jag för första gången skulle få möjlighet att köra en hel VM-serie.

Jag kan inget annat göra i detta läge än att genomföra min rehabilitering på bästa sätt för att få mitt knä så bra som möjligt och hoppas att det håller för att kunna komma åter tills nästa år inför uppladdningen inför 2019. Jag är oerhört tacksam för alla som trott på mig och för det stöd jag fått, det är ovärderligt!

Med bästa hälsningar
Amanda #7


- Oktober 2017 - 


Road to recovery...

27/10


27/10

Klicka på bilderna för att se några av de som stolt ger mig muskler för att nå min stora dröm även 2018. Jag är mycket mycket tacksam.


Tack Donjoy - Djo Nordic

18/10

Efter skadan åkte jag in till Dimo hos DjoNordic och fick hjälp med att sätta in extra tidiga stopp i lederna för att göra det enklare för mig när jag väl ska börja köra igen, men också för att förebygga denna sortens skada extra mycket. Vi gjorde lite underhåll och såg också till att allt fungerade optimalt på båda skydden. Mycket proffsigt.

Nu har jag Donjoys korsbandsknäskydd på till vardags, dock utan knäkåpa på. Helt annan stabilitet och markant lägre smärtnivå än utan nu när jag har denna skada. Det känns bra inför då jag ska börja träna med knät.

Stort tack, stolt över att få representera världens bästa knäskydd!

Dimo och jag.
Dimo och jag.

Höga berg och djupa dalar

Det är mycket jobbigt att skada sig hela tiden. Nu har jag haft en hel säsong skadefri, min första skadefria säsong faktiskt. Det är jag mycket glad över, men planen var att hålla mig skadefri fortsättningsvis också såklart. Det är svårt när man hela tiden vill flytta sina gränser och bli bättre. En liten miss kan leda till tråkiga konsekvenser som denna gång. Jag hann inte ens uppfatta vad som hände och sen låg jag där igen.

Besvikelsen var enorm och jag bara skrek. Smärtan var väldigt stor men jag skrek inte för smärta, jag skrek för att jag såg min dröm gå i kras, allt jag kämpat så hårt för så länge. Jag har nämligen redan dragit av mitt främre korsband samt ledbanden och förstört meniskerna i detta knät. Därför har jag redan fått operera det fyra gånger, dels för att laga korsbandet och sy menisk (2013), och dels för att ta ut menisk som sprack igen i våras. Att vika hela knät baklänges, riktigt höra kraset och känna hur det smäller i ett redan dåligt knä är inte kul alls. Jag var säker på att jag dragit av korsbandet igen och hela min värld rasade samman i det ögonblicket. 

Jag fick hjälp av min coach Mats Berglund till sjukhuset och där kunde de inte riktigt svara på vad som gått sönder, men det jag fick höra var lugnande. De trodde inte korsbandet var av utan bara uttöjt, samt att brosket möjligtvis var skadat i våldet. Mer än så var svårt att veta i knäts svullna skick. Därför ska jag snart få göra en magnetröntgen och bli undersökt igen.

Som sagt, det är höga berg och djupa dalar... Det ingår i sporten tyvärr, men jag har klarat det flera gånger förut och det ser som sagt ljust ut. Förhoppningsvis är jag nog tillbaka på crossen senare i höst.


Ett mycket välkommet tillskott till teamet 2018

5/10

"Kalle Wilhelmsson är verksam inom lantbruk & entreprenad. Erbjuder tjänster till företag och privatpersoner i Kävlinge med omnejd."

Stort tack Kalle, vi ser fram emot framgångar!


Det rullar på...

7/10


Fystester inför 2018

1/10

För att optimera min träning inför kommande säsong har jag till och börja med gjort lite fystester med Mats Berglund för uppbyggnadsperioden.


Blooper från MXGP

1/10

Denna bjuder jag på...


- September 2017 -


SM-final i Finspång, bra säsongsavslut

23/9

Sista SM-deltävlingen gick i lördags på Elianstorpsbanan i Finspång. Vädret var mulet och det regnade en del. Jag har inga problem med det, men pappa klagar rätt mycket på att allt är kallt, blött och geggigt. Det brukar passa mig helt okej. Finspång brukar vara en riktig mördare, men efter det jag har fått köra på den här säsongen (då pratar vi VM) så var detta det lilla.

Jag satte en 5:e träningstid, så det kändes bra inför heaten. Jag låg på en sjundeplats i totalen, men hade chans att knipa sjätteplatsen om allt gick bra.

Heat ett, vann starten och hade ledning några kurvor, sedan var jag trea men körde upp mig till tvåa igen. Tappade sedan efterhand och körde i mål som femma. Femma är mycket bra.

Heat två, vann starten på ett sånt sätt att speakern skrek om det långt efter vårt heat. Låg etta några svängar och höll bra i toppen ganska länge tills jag tappade till en sjundeplats. Inte nöjd med detta heatet och kände mig inte som mig själv i körningen, men vet vad jag ska bättra på.

Jag blev totalsexa i SM 2017!

Jag är 100% säker på vad jag vill, jag vill bli bäst. Nu när säsong 2017 är över började 2018 för mig redan dagen efter. Fokus är nu fullt på att träna värst av alla, jobba hårdast av alla och ta upp ett stort arbete med sponsorer igen så att jag kan nå min dröm.

Tack MxCarro för att du fångat så många fina stunder på bild.


Serietävling, Rödeby

16/9

Jag fick med tungt hjärta rulla hem från serien i lördags. Hade planerat att köra både Rödeby och Oskarshamn, men fick inte kört hälften så mycket då jag brände kopplingen båda heaten denna dag och fick putta av hojen från banan båda gångerna... Jag som hade så coola kläder, typiskt.


VM i Assen - Stor framgång

10/9

MXGP (VM)-deltävlingen som går i Holland är känd för att de bygger upp banan bara för denna tävling. Banan ligger i ett jättestort motorstadium med stora läktare och mycket annat blingbling. Mycket häftigt. En annan sak denna deltävlingen snarare är lite ökänd för är att det brukar regna väldigt mycket just dessa dagar den går. Banan blir oerhört svår, det svåraste jag någonsin kört på.

Satte 23:e tid på kvalet som mest handlade om att ta sig runt... Många förare satt fast i den tjocka dyngan som svalde hojarna nästan helt. Jag fick till några varv men sedan fastnade även jag och fick stå där i 15 minuter hjälplös och fast. Total katastrof... På samma ställe stod fyra andra förare fast, vissa hojar stod upp och ned, andra förare hade lämnat hojarna där och gått iväg för att hämta en ny hoj... Haha!

Gjorde en väldigt bra start, nästan holeshot i VM!
Här finns film på det, jag är den i orange/blå kläder och gul hjälm.

I detta heatet tog jag en 15:e-plats, då var jag otroligt nöjd. 6 VM-poäng! Mitt mål var att ta poäng denna helgen. Detta var väldigt roligt och det svåraste jag gjort.

Dag två var det dags för sista heatet. Vi fick några uppvärmningsvarv direkt innan vi skulle ställa upp för start.
Jag brände kopplingen på träningsvarven och det har förmodligen jobbat sig fram även under gårdagen. Det luktade väldigt mycket och det fanns dåligt med kraft i hojen... Blev därför nästan stillastående på starten men lyckades krångla mig fram under heatet. Denna gången blev jag 23:a, alltså tre placeringar från poäng.
Trots detta är jag mycket nöjd med resultaten i helgen. Så här bra har jag aldrig förut gjort ifrån mig på ett VM och att plocka mina första poäng var stort för mig.


Blev totalt 19:e denna helgen, och hela VM-tabellen ligger jag 33:a efter enbart två körda deltävlingar.

Foto: Eric Laurijssen
Foto: Eric Laurijssen

- Augusti 2017 -


SM i Västerås, näst sista deltävlingen

27/8

Vi hade en ny chafför denna gång, vilket var välbehövligt när man ska köra hela vägen till Västerås. Men vad är sju timmar i jämförelse med vad vi har kört hittills? Västerås är en hårdbana som jag brukar gilla, tyvärr brukar det alltid vara mudrace där oavsett väder. De vattnar nämligen banan något kollosalt dagarna innan oavsett förhållanden. 

Mycket riktigt var det kladdigt på täning och tidskval, så det var mestadels ett spår som gällde. Resten var svårt att få fäste på. Banan blev snabbt mycket spårig vilket var roligt tyckte jag, tyvärr är det svårt att hitta något liknande att träna på om man inte kör är mycket ute och kör internationellt. Därför blev det svårt, men som sagt mycket roligt och utmanande.

Tyckte körningen inte blev till det bästa denna helgen, det var som att något saknades. Det gäller att få till körningen minst lika bra på tävling som på träning, något som jag haft svårt för. Förhoppningsvis ska detta vändas på.

Jag blev sjua och sexa i helgens heat, men det roligaste av allt var att jag tog båda starterna och vann mina holeshotsawards, som jag länge kämpat för. Hela säsongen har jag i stort sett varit 2-3:a i starterna, mycket trevligt att äntligen vara först.

Självklart hjälpte Albus mig att lägga på en rem och hade peptalk med mig i pauserna.


Jenny Bell Brodyr

4/8

Svårt att få det proffsigare. Stort tack för hjälpen med detta till Jenny Bell. Hon har ett broderi och har broderat mina pikétröjor, koftor och mekarbyxor. Hon broderar på det mesta och är du själv intresserad av något liknande är det bara att höra av dig till henne.


Händelser på sista tiden


- Juli 2017 -


SM i Varberg

16/7

Ömsom vin ömsom vatten...

Lördagen var ingen bra dag för mig då jag startkraschade och vurpade även senare i heatet, blev en 10:e-placering.

Söndagen var det andra bullar, jag blev tvåa i starten och 4:e i heatet med en vurpa. Riktigt mudrace och jag fick slänga glasögonen efter halva heatet men såg fortfarande riktigt dåligt!

Ligger nu totalt 7:a i SM-tabellen.


EM-final i Lettland

9/7

Denna deltävlingen avgjorde totalen för hela EM-serien och därför var den inre pressen lite större, jag låg på en tiondeplats och målet var att minst behålla denna. Detta är dock motocross och då får man samtidigt veta att vad som helst kan hända...

Denna bana som låg i Lettland var en extremt fin och påkostad anläggning. Allt var privatägt och depån var oerhört fin, den finaste jag sett. 

Dag ett på EM blev jag 7:a i tidskvalet och 8:a i kvalheatet. Detta var jag nöjd med, mitt bästa tidskval i EM för säsongen. Det var nervöst inför dag två.

Fick inte mitt eget startspår något av heaten, så det var svårt att ta holeshot som planerat men jag blev trea i båda starterna.

I första heatet kollapsade mitt bahjul på fjärde varvet på det största hoppet. Jättetråkigt och jag kunde se hur alla mina viktiga poäng försvann... Körde in i depån (lycklig att det ens gick att göra det med ett hjul som detta) och bytte hjul. Rullade ut igen och körde heatet ut, men de andra hade redan hunnit flera varv utan mig så blev sist. Fick dock poäng ändå.

Sista EM-heatet var målet var att bara hålla och hålla, bättre än tidigare och inte tappa på de framför. Jag gjorde mitt bästa och det räckte till en 8:onde-plats.

I totalen för hela EM-serien blev det en 9:onde-plats!!! Jag uppnådde mitt mål och lite till, trots att bakhjulet havererade i det första heatet.


SM i Vrigstad

1/7

Idag var det en liten specialare eftersom att tjejerna körde EM när killarna körde stora SM i Årsunda. Tjejerna fick därför ha sin deltävling med Juniorerna (JSM) denna helg i Vrigstad. Istället för att vi körde två dagar som vi brukar körde vi bara idag på lördagen, men vi körde två finalheat på samma dag. 

Det var lite varning för mudrace denna helgen när det fullkomligt bara öste ned hela fredagen. Det verkar som att banan verkligen var vattentålig då den var hur fin som helst till träningen. Dock tycker jag att gegga kan vara till min fördel...

Foto: R&M Pix PZ på facebook
Foto: R&M Pix PZ på facebook

Jag gjorde väldigt bra ifrån mig på träning och tidskval. Det bara kändes väldigt bra och det var mycket roligt att köra. Satte mitt bästa tidskval någonsin och blev fyra. Detta betydde bra startposition, eller kanske snarare minskad risk för att någon skulle knipa mitt preppade spår.

Kände mig nöjd, det gav mig också lite extra horn i pannan.

... Kanske lite för mycket. Hade lite svårt att tro det själv men gjorde inte en bra start i första finalheatet. Jag körde och försökte pressa men det var som att jag inte var mig själv och körningen var inte bra tycker jag. Blev en sjundeplats.

Försökte ladda om inför finalheat två. Var trea i starten och höll bra på fjärdeplats något varv och sedan femteplats. Sen slog min konstiga körning på igen och jag tappade klungan. Tog sedan in på fyran igen men det slutade med att jag körde mig till en femteplats med 1 sekund till fjärdeplats.

Sjua och femma - total sexa för dagen. Resultatmässigt pekar det verkligen uppåt, men körningen var för mig ett steg tillbaka från där jag kan vara. Det har gått väldigt bra för mig på sista tiden och jag känner att jag hittat en ny nivå med min körning. Exempel på detta är min körning på EM i både Polen och Tyskland. 

Detta är sånt man får räkna med, det kommer inte bara gå uppåt, det kommer även steg tillbaka. Jag får förhålla mig positiv för jag blev total sexa idag och en poäng efter femman!

Foto: MotoPix by E på facebook
Foto: MotoPix by E på facebook

Nästa tävling är EM som går i Lettland på en bana som heter Stelpe. Detta är min stora chans att plocka en topp tio-placering totalt som varit årets stora målsättning. Med andra ord är detta väldigt viktigt och avgörande för mig.

Hård träning gäller fortsättningsvis, som vanligt.


- Juni 2017 -


EM i Schwedt, en riktig vändning

19/6

Denna gången gick EM i Tyskland, Schwedt som för omväxlings skull låg ganska nära, endast tre timmars bilfärd när vi hade åkt färjan från Trelleborg. Jag har varit sjuk under än längre tid, men redan förra helgen kände jag att det börjat släppa så smått och att det går på rätt håll även om jag ännu inte är helt tillbaka i normalform.

Denna helg var vi fyra svenskor på plats som var redo att slåss. Detta var den näst sista deltävlingen av EM och för mig fanns det inte riktigt utrymme för misstag om jag ska klara mitt egna mål på topp tio i EM-totalen. När vi gick banan på fredagen trodde vi det skulle bli mudrace. På lördagen fick vi ovanligt nog detta motbevisat och banan var hur perfekt som helst.

Jag satte mitt bästa tidskval jag någonsin gjort på ett EM, blev 11:a och fick en okej plats på grind inför kvalheatet som gick samma dag.

Gjorde en okej start i kvalheatet, hade väl topp tre före mig efter startsvängen och körde sedan på. Låg åtta ett tag, sedan blev jag nedkörd och kom upp som 18:e. All luft gick ur mig vid avsättningen och jag hade grymt svårt att komma igen. Körde upp mig till en 15:e-plats, mer klarade jag inte just då.

Tråkig plats på grind inför morgondagen och jag var inte alls nöjd eller glad. Men motocross handlar mycket om att tackla motgångar och bita i det sura äpplet. Vad man gör av det är det viktiga.

Det gick vilt till på träningen dag två (finaldagen). En annan tjej landade på mitt bakhjul och mitt ståldrev kröktes, jag klarade mig dock bra.
Det gick vilt till på träningen dag två (finaldagen). En annan tjej landade på mitt bakhjul och mitt ståldrev kröktes, jag klarade mig dock bra.

Det kändes mycket bättre redan på träningen dag två och jag kände mig redo för finalheaten.

Värmen var väldigt påfrestande redan innan vi hade ställt upp för start, säkert närmare 30 grader. Lyckades få en okej start igen och låg länge på en åttonde/nionde-plats. Började sedan sloka ihop och jag kände hur kraften tog slut. Tappade ned till en tiondeplats men höll den hela heatet ut. När jag kom imål var jag inte missnöjd med placeringen, men jag var definitivt inte nöjd med min körning (hur mycket varvtiderna försämrades när jag blev trött). Det är detta som avgör om jag faktiskt ska placera mig enligt min hastighet.

Foto: Klara Karlsson
Foto: Klara Karlsson

Jag hade verkligen laddat om inför det sista heatet och bestämt mig. Jag visste vad jag måste göra. Tror jag var fyra i starten och sedan höll jag allt vad jag kunde. Jag förvånade verkligen mig själv. Jag hade häng på toppen mycket längre och bättre än vanligt. När jag såg att jag låg sexa fanns det inget annat än att hålla, hålla, hålla hela vägen. Efter en riktigt intensiv kamp körde jag i mål som sjua.

Jag var riktigt, riktigt nöjd. Detta var det bästa jag gjort både resultatmässigt och mentalt. Jag var så färdig i kroppen att jag trodde jag skulle svimma. Min maxansträngning var verkligen nådd för denna dagen.

Sammanfattningsvis kan jag säga att detta var en stor framgång för mig. Blev totalt sexa för helgen och tog därmed mitt bästa resultat i EM. Jag är väldigt nöjd.

I EM-totalen ligger jag nu på en tiondeplats, min plan är att minst behålla den och då gäller det att jag lyckas bra den sista deltävlingen i Lettland. Nu är det bara att fortsätta kämpa...


SM i Ulricehamn

4/6

Jag är tillbaka från Frankrike och VM som gick där. Nu var det istället dags för SM denna helgen. Hela veckan har jag försökt återhämta mig från min ovanligt elaka förkylning. Jag fortfarande inte blivit frisk som jag hoppades på att ha blivit vid det här laget. Det kan jag lova kändes i helgen, en riktig mardröm.

Redan dag ett på tidskvalet kände jag att det inte stod bra till, fick efter varannat varv köra in och försöka få luft. Det är inte likt mig alls, jag får väldigt sällan andningsproblem, min kondition är väldigt bra.

Jag ville inte låta detta få bestämma över mig innan jag knappt börjat dagen, även om det klokaste hade varit att inse att jag var sjuk. Gjorde en okej start, trea i den, sedan körde jag på och jag klarade väl ett varv i min fart. Sen var jag som överkokt pasta i musklerna och jag hade ingen kontroll över min kropp. Körningen var riktigt riktigt dålig och jag kände inte igen mig själv alls. Aldrig har 20 min + 2 varv känts så långa... Det var en kamp att ens ta mig runt och köra i mål. Blev tionde i det heatet.

Kändes som en katastrof och att ladda om för imorgon kändes jobbigt när jag kände mig sjuk. Jag kunde bara hoppas och försöka allt vad det gick.

Dag två började på samma vis, trillade av ren utmattning redan på träningen och det var verkligen inte roligt. Kände mig efter träningen ännu värre och började känna mig riktigt dålig och illamående. Jag var så besviken för hade verkligen hoppats på att göra ett av mina bästa race denna helg, min dröm var att hota topp 5...

Det krävdes en jäkla viljestyrka för att ens komma upp på hojen och köra iväg mot starten inför finalheatet. Jag valde att inte köra mastervarv som de andra för jag kände inte att jag orkade. Starten är allt för mig, jag gjorde mitt allra bästa men det räckte bara till en tredjeplats i starten igen.

Jag förvånade sedan mig själv stort när jag körde om ett flertal förare som körde om mig efter starten. Var plötsligt på en fjärdeplats. Körningen var på ren vilja och jag försökte verkligen hålla i.

Rätt som det var gjorde jag ett misstag och var alldeles för svag för att hålla emot, kraschade och var långsamt upp igen. Vid det här laget kändes det som att jag skulle dö. Tog mig tillslut ändå upp igen och var väldigt bestämd på att ta mig i mål. Låg sexa länge men jag tappade till sjundeplats på sista varvet.

Efter målflaggan hade jag en nära-döden-upplevelse och bara släppte hojen och la mig för att spy. Det var bland det jobbigaste jag gjort. Nu är fokuset på att bli frisk och sedan på att kapa fler sekunder på mina varvtider....

För den extra intresserade finns här nedan åtminstone något jag kan vara stolt över en helg som denna. Det visar att jag kan bli fyra om jag håller min bästa varvtid hela heatet....


- Maj 2017 -


VM i Frankrike, Ernée

28/5 

180 mil i crossbussen, sedan färjan och därefter crossbussen en lång bit till. Det var helt okej, jag börjar bli van vid dessa långfärder. Fast det var lite fusk då vid stannade och sov på hotell två gånger på vägen dit.
Framme på banan var jag lite nervös rent ut sagt. Jag som är skåning trivs på platt fin mark, är inte mycket för berg och stup. Dessutom råkar jag vara lite höjdrädd vilken kan vara en lustig combo med min sport.

Denna bana fick jag flera gånger beskriven för mig av andra som den brantaste och backigaste. När jag väl stod där högst upp drog det sig i magen faktiskt, det ingav respekt. Inga bilder kan återskapa den verkliga synen.

Mitt stora hinder denna helg var att jag på torsdagen vaknade upp med feber och halsont. Det var verkligen inte kul när jag visste att det verkligen krävdes en hundraprocentig prestation av mig här mot världens bästa förare i varmt klimat. Bestämde mig för att inte backa ur. Kändes som att det fortfarande fanns hopp om att bli bättre tills dess också.

Tyvärr blev jag inte bättre i kroppen men febern var i alla fall borta. Dag ett var ingen jättebra dag för mig. Fick inte till körningen och var själv långt ifrån nöjd... Vurpade sista varvet i första finalheatet och blev 30:de i mål. Det var bara att försöka bita ihop och hoppas på att bli friskare tills morgondagen. 

Vaknade dag två upp och mådde sämre än förut. Jag kunde inte identifiera om mina tankar var flykttankar, eller helt enkelt vanligt vett. Det kändes inte bra och gårdagen hade varit tuff redan, men jag kände att man måste vara lite galen för att bli duktig crossförare. Bestämde mig för att försöka ändå, om inte annat var det åtminstone bra rutinträning.

Fick starta långt utifrån igen och det var svårt att komma bra i starten oavsett hur bra jag var ut från startplattan, blev tryckt från insidan vad jag än gjorde. Körningen kändes lite modigare idag och jag kämpade allt vad jag kunde. Kroppen var svag som spaghetti och skrek nej, huvudet skrek kööör!

Det räckte till en 27:e-plats. Det är mitt bästa resultat i VM hittills, alltså helt okej på det viset. Jag siktar dock på poängplats och hoppas på att kunna slå mig in på topp 20 när jag känner mig frisk och stark igen. Väldigt utmanande och kul, känns som att jag har lärt mig massor trots lite halvtråkiga förutsättningar.

En bonus denna helg var publiken. Det verkar vara ett enormt intresse för motocross i Ernée. Till och med jag som körde kunde höra publikmullret när de skrek. En riktigt häftig känsla!


EM i Polen, Ciezyn

22-23/5

I torsdags efter min träning tog vi färjan från Trelleborg till Polen. Därefter hade vi ungefär 90 mil att sitta av i bussen mot Ciezyn. Det var mycket varmare i Polen än hemma i Sverige, hela 27 grader C. Jag har verkligen sett fram emot denna deltävling och verkligen känt mig inspirerad. Och bara känslan sa mig att det inte kunde gå dåligt då det mentala är en viktig bit i det hela. Vi var fyra duktiga svenskor på plats.

EM varar i två dagar, där lördagen går till träning - tidskval - kvalheat. I tidskvalet slåss man om plats på startgrind inför kvalheatet. I kvalheatet slåss man om plats på grind inför finalheaten. Dessa två finalheat går på söndagen.

Jag är tyvärr inte så bra på att tidskvala, jag är mycket mer en tjej som gör bra ifrån mig när jag får köra race. Detta gjorde sig återigen påmint på lördagen när jag satte 15:e tid i tidskvalet. Fick inte an särskilt bra plats bakom grind men gjorde det bästa jag kunde av situationen och fick en ok start som fyra-femma.
Kom i mål som 7:e efter en intensiv fight. Detta är mitt bästa resultat för i år och jag var väldigt glad över mina framsteg. Nu skulle jag också få en garanterat bra plats på grind inför morgondagen.

Träningen på söndagen kändes riktigt bra och jag var på G.

Finalheat 1
Fick en plats på grind som var lite längre ut än vad jag ville, men det var inga problem. Var bäst ut och gjorde en ytterökare och vann starten. Därefter höll jag ledningen i nästan ett varv. Det var lite klumpigt av mig att försöka vinna EM för att jag tog starten... Drog på mig kramp i underarmarna till följd av den pressade körningen. Efter det tappade jag ned efterhand då jag fick köra under min förmåga. Var i mål som 12:a, vilket jag inte var nöjd med. Kunde dock ta med mig starten till nästa heat.

Finalheat 2
Lite sämre utsläpp från mig denna gången men det tog jag igen i accelerationen. Vann starten igen, men lät det inte stressa mig denna gången.

Försökte istället hitta mitt egna tempo och slappna av i armarna lite mer. Höll mig mycket bättre och låg länge femma, men blev slutligen åtta i mål efter ett riktigt svettigt och intensivt heat men många fighter och närkontakt. 

I helgens total blev jag 10:a och jag ligger nu även på en tiondeplats i hela EM-totalen. Mitt mål var att slå mig in på topp 10, så jag är jättenöjd.

För att summera detta äventyr kan jag säga att det gått över mina förväntningar. Troligen mitt bästa resultat. Har tagit ett stort kliv framåt körningsmässigt, nu gäller det bara att fortsätta i denna stil.


SM i Uppsala, deltävling 2

14/5 

Vägen till Uppsala är lång, men upplevdes extra lång när vi drog med oss husvagnen också. Tycker de borde ha lagt fler SM i Skåne så jag kan tjuvträna där mer innan. Det var en väldigt rolig bana med lite grusaktigt underlag. Tyvärr hade vi lite bekymmer med att banansvarige vattnade banan tills det blev en lerhög. Inte helt ovanligt tyvärr, men lite tråkigt. Som tur är hann banan torka upp inför våra heat.

Dag ett är jag inte jättenöjd med då jag vurpade i starten och fick köra upp mig till nionde från nästan sist. Det är ju bra men jag kände inte att körningen var tillräckligt bra.

Dag två gjorde jag en rolig grej som började med att jag var två:a över startlinjen och sedan körde jag om ettan och tog ledningen i väldigt nära ett varv. Sedan låg jag trea tills heatet blev avbrutet p.g.a. allvarlig krasch på banan. Hoppas att det gick bra med henne!

Omstarten gick inte lika bra, råkade få res på hojen, men var helt okej ut efter svängen ändå. Körningen i heatet kändes lite bättre än igår men jag måste skärpa mig ännu mer. Låg sexa i väldigt stor del av heatet tills sista varvet då jag föll ned till sjunde plats.

Ska bli kul att träna inför nästa deltävling. Min ork är helt klart mycket bättre än förra säsongen, nu ska jag bara få upp det tempo som jag visade mig själv innan omstart att jag kan ha. Jag kan köra toppfort.
Blev en total sjundeplats i helgen.

För övrigt fyllde jag 20 år i söndags på SM. Nästa tävling jag kör går denna helgen. Det är EM i Polen, Ciezyn. Ska bli kul att kämpa för topp tio denna gång och se hur långt det tar mig.


- April 2017 -


SM i Borås, deltävling 1

2/5

I lördags var det SM-premiär i Borås, något jag sett fram emot och jag gillar banan. Denna SM-säsong ser motståndet ut att bli stenhårt med många bra förare, bl.a. tre utländska VM-förare från Danmark, Irland och Norge (som också får köra SM). Det är kul att motståndet är hårt. Jag var riktigt fräck in i depån med nyfolierad buss skickligt gjord av Michael Jonasson på 04noll skyltmontage.

Dag ett, kval och heat ett

Jag fick inte till något vidare kval, fick aldrig fritt varv utan fick ständigt andra förare i vägen. Tidskvalade därför som åtta, men det räckte till en bra plats på grind ändå.
Som vanligt är jag helt bestämd på att vinna starten och var övertygande nära i båda heaten, men blev ändå två:a i båda starterna. Jag vet vad jag ska justera nu och förhoppningsvis kommer det vara jag som tar starterna hädanefter.


På bild ser ni mig på insidan med #7.

Inför första heatet kör vi ett sighting lap och när jag körde det så kändes det väldigt halt. Inne för start märkte jag att jag inte hade någon luft i framhjulet, men det var för sent att göra något åt. Tack vare T-lock kunde jag ändå fortsätta trots att det inte var luft. 


Jag fick köra hela heatet på detta vis och väldigt halt grepp fram ledde till anspänning så att armarna tog slut. Låg länge fyra men tappade ned till en niondeplats. Givetvis är jag besviken över att inte kunna prestera som jag vill, men måste varit bra körning under omständigheterna.
Saknaden av luft i framhjulet var troligtvis mekanikerfel.

Dag två, finalheat

Träningen kändes bra denna dag och banan var hålig men rolig tyckte jag. I denna start blev jag två:a igen, men denna gången ännu närmare mitt mål.

Körningen i heatet var sedan under min förmåga då fjädringen var dåligt justerad för denna mycket uppkörda bana som är mycket håligare än banor man kan träna på i Sverige normalt sätt är. Att få till fjädringen är något jag har högsta prioritet på framöver.

Det skickade så jag tappade styret ett flertal gånger och drog på mig underarmskramp ännu en gång, fast redan i början på heatet. Jag blev sjua och sjua är inte dåligt. Jag är dock övertygad om att om jag får till saker och ting så jag kan köra enligt min förmåga kommer jag placera mig ännu bättre.

Det tekniska har varit ganska stort hinder för mig denna helgen, men det kommer helst vara löst tills nästa deltävling.

Nu är det bara att fortsätta stenhårt och jag kan redan nu se hur mycket jag förbättrat mig. Trots mindre bra körning denna helgen är jag förbi och ikapp vissa som förut var långt borta.
Det går uppåt!


Nästa SM-deltävling går i Uppsala 13-14 maj.
Roll-up från Tmg Öresund var också på plats så jag stolt kunde visa upp mitt team.


Peter Hamlin

23/4 2017

Jag är glad jag träffade Peter Hamlin. Han är mycket snäll och himla trevlig, dessutom är han en en artist. Från början är han nämligen en retouch-artist och fotograf. Numera jobbar Peter mest med 3D och animationer. 


Vill ni ta en titt kan ni se hans hemsida: studiohamlin.com
Vårt resultat kommer snart...


Serien i Tranås

21/4 2017

Jag opererade knät 11 april för att ta ut lite menisk och jag kan med glädje säga att knät blivit mycket bättre. Det har sedan Spanien hakat fast för mig då och då, men detta slipper jag nu. Någon dag senare var jag uppe på hojen igen och det var inga problem. Jag har kört på sedan dess och i måndags körde jag serien i Tranås. Det är en lagtävling där vi tävlar klubbar mot klubbar och jag körde för Limhamns MK. Vårt lag är i division ett (den högsta divisionen) och det visste jag att det skulle bli tufft, men jag tyckte också det skulle bli superkul. En del av förarna i denna division är SM-förare. Det var 39 killar och jag.

Foto: MxPix by E (på facebook)

Tranås är fem timmar bort från mig och där var ganska mycket kyligare än hemma. Marken var frusen och det var snö på banan. Den var också väldigt smal och det var hela tiden saker som hände på den. Många kurvor och väldigt många hopp. Jag gillar när det händer mycket så det skulle passa mig kände jag.

Startplattan var av betong och i första heatet gjorde jag en miss och var dåligt ut, men efter startsvängen var jag förbi 75% av startfältet. Flera förare kraschade i starten på grund av halkan, så det var nära ögat för mig också då de gled in framför mig ett tag. Heaten var 25 minuter långa och många påkörniningar och stenskott senare körde jag i mål som 27:e av 40. Jag kände att jag kunde ännu bättre, det fick bli mitt mål till nästa heat. 

Foto: Ellans MX foto (på facebook)

Heat två kraschade jag i starten. Jag var nästan sist iväg och hojen kändes sne. Bestämde mig för att plocka så många det bara gick ändå. Hittade mycket bättre flyt i kurvorna och körde upp mig till en 27:e plats igen. Samma placering från sist denna gången måste innebära bättre körning från mig.
Limhamns MK placerade sig som 7:e i division ett. Det är bara att bygga härifrån! Jag är nöjd med mina resultat med tanke på motståndet som var väldigt högt. 27:e var över förväntan, men nu känner jag att jag kan ännu bättre.

Foto: Ghosttrail (på instagram)

Just nu sitter jag i bilen på väg mot Uppsala där det är SM-träning idag och imorgon. Har aldrig kört där så det blir spännande.


EM i Naestved

2/4 2017

I helgen körde jag deltävling ett av fyra av det Europeiska mästerskapet. Detta gick i Danmark i Naestved. Det hade regnat på fredagen, så när jag gick banan på kvällen var den hal och geggig. Vi var sju duktiga svenskar på plats som alla var redo att kriga. På plats var också landslagstränaren för att hjälpa team Sverige. Jag var lite spänd inför morgondagen men samtidigt väldigt motiverad. NU drar den riktiga säsongen igång.

På lördagen körde vi först träning på 20 minuter, sedan tidskval för plats på grind i kvalheatet som varar i 15 minuter + 2 varv. Slutligen på dagen kördes kvalheatet där vi slogs om plats för grind inför morgondagens finalheat där de gällande poängen delas ut.
Jag gjorde förbättring under hela lördagens gång och satte ett tidskval som 14:e, för att sedan i kvalheatet köra mig till 12:e. Jag var väldigt nöjd med att veta att jag bara körde bättre hela tiden, men det brukar vara ganska typiskt mig. Jag slog också flera av de som förut varit bättre än mig. Härligt att se resultat så tydligt.
Jag fick nu välja grind som 12:e och det var skönt att veta! Många här gillar att stjäla startspår och nu var den risken lite minskad i alla fall.

Finaldagen i Naestved (Europeiska mästerskapen) började lite tråkigt med en startkrasch, jag fick köra på väldigt hårt och tog en 14:e-plats. I heat två körde jag mig till en 12:e-plats. Denna helgen är jag nöjd över min insats, det var väldigt kul och jag vet nu vad som ska slipas på. Nådde inte riktigt mina egna mål, men ska försöka ta igen det nästa deltävling som går i Polen. Väldigt kul att få köra för Svenska och Skånska flaggan, och inte minst mina sponsorer som sett till att jag kan göra detta. Jag känner att jag både körmässigt och mentalt gjort en utveckling som bara kommer fortsätta. Jag ser fram emot nästa deltävling i Polen (20 maj). Men innan dess går SM-premiären i Borås (29-30 april)!

Riktigt stort tack för all support, det är alltid kul att ni engagerar er!


- Mars 2017 -


Hemma i Sverige och vidare mot Danmark

28/3

I fredags kom jag hem till Sverige igen för att förbereda inför den första EM-deltävlingen som går till helgen. Den ligger i Naestved som ligger i Danmark. Jag körde dit i lördags och tränade på banan med min tränare Martin. Jag har en bra känsla inför helgen och tycker banan är rolig. Den är smal och kommer bli mycket spårig, därför kommer den vara svår att köra om på. Det gäller att ta en riktigt bra start, då kan det gå hur bra som helst.

Det är mycket viktigt att alla förberedelser görs på ett bra sätt. Jag har köpt en ny hoj som jag ska ha som min racehoj. Både i söndags och i måndags höll vi på med att jämföra den min träningshoj och få dem så lika som möjligt. Känns hur bra som helst att veta att jag kommer tävla på en toppcross!

Nerverna har börjat spritta på mig, men jag är samtidigt ganska bekväm med vetskapen om att jag kommer dit i grymt bra form, den bästa hittills så här tidigt på året. Jag har skött allt till 100% och fått mycket crossträning på extrema banor. Jag har till och med redan kört två tävlingar innan många andras tävlings"premiär". 


Holländska mästerskapen (ONK) i Mill

12/3 2017

Heat 1:

Inga korta heat här! Vansinnigt jobbig bana med som grädde på moset... Första heatet avklarat. Idag är jag ensam tjej bland riktigt duktiga förare i ONK MX2 varav många är EM-förare. Riktigt, riktigt tufft men målet är att kriga på!

Heat 2 / summering:

Helgens Holländska mästerskap (ONK) på Mill var ett av mitt livs jobbigaste race. Slutade som 44 av 48 totalt i MX2 som ensam tjej mot riktigt tufft startfält. För mig visar det klart att man aldrig ska ge sig! Hela vårt gäng kämpade på och Linus Grelsson tog två 13:e-placeringar, Joacim Clemin blev 29/33, Christoffer Silfversten var nog mindre nöjd och Oscar Grelsson gjorde succé som teamchef!

Bild tagen av Eric Laurijssen.

Imorse tog jag flyget hem för att vara med på ett läger i veckan. Om allt går enligt planen ska jag sedan tillbaka till Belgien för att köra nästa deltävling av Holländska mästerskapen som går i helgen. 



Riktning mot Belgien

9/3 2017

Vi har landat på Zilvermeer i Belgien, en camping som mestadels är fylld utav crossfolk så här års. Damen i receptionen var direkt väldigt noga med att tala om vart vi inte fick ställa crossarna och att vi absolut inte fick meka i trädgården, utan att vi ens själva sagt någonting om motocross, hon visste direkt vad vi var för typer. Här anslöt sig också Joacim Clemin och Oscar Grelsson sig till hushållet, så nu bor vi fem pers i en stuga men det gör mig ingenting för vi har så roligt!

 Vi anlände hit precis i lagom tid för en vecka med enormt skyfall, vi han precis köra på Lommel innan alla banor stängde ned. Vi fick sedan ta oss mot Frankrike x antal dagar för att köra på en bana i Dunkerque. Jag tycker att körningen har gått bra såhär långt och det märks att jag gjort framsteg. Nu förbereder vi för race till helgen, detta körs på en bana som heter Mill. Jag kommer köra mot killarna i MX2 och heaten kommer vara lite längre. Det lär bli tufft men jag ska göra mitt bästa!

Från vänster: Joacim Clemin, Linus Grelsson, Christoffer Silfversten, Oscar Grelsson en kall kväll på Lommel för att kolla läget efter allt regn...


- Mars 2017 -


Årets första race, San Lucar de Barrameda

26/2 2017

I söndags körde jag en Spansk tävling mot killarna på en bana som heter San Lucar. Det var en väldigt varm dag och banan var blöt och hal när vi körde ut på träningen innan heaten. Miljön på Spanska tävlingar är ganska annorlunda gentemot hur det är i Sverige. Alla är väldigt nyfikna och framåt, de står och hoppar, skriker och viftar vid sidan av banan för att heja. Mycket kul tyckte jag! De ville också väldigt gärna komma fram och prata samt ta bilder med oss. Det känns som att i Spanien är motocrossförare som hjältar!

När jag skulle ut på mitt första heat blev jag sen ut till start, allting gick så kvickt så jag fick springa in till crossbussen, ta hjälm och cross och sedan fort som blixten köra till startgrinden där alla redan stod redo för start. Stressen slog i taket och jag hade på grund av denna försening svårt att fokusera vid starten. Jag hade redan innan dagens början sagt att jag skulle vinna båda starterna, men denna missade jag tyvärr! Körde ändå upp mig till två:a i MX2-klassen.

Heat två var jag på plats i god tid innan start då jag nu förstått det spanska tidsschemat. Jag visste till 100% vad jag skulle göra och det fanns inget annat för mig än att ta starten och leda så länge det gick, helst lite till. Starten gick och jag var först i nästan ett varv. Spanjorerna är väldigt tuffa i sina omkörningar och det blev mycket kontaktkörning. Värmen var jobbig men det blåser som tur är mer ju fortare man kör. Jag körde in ännu en andraplats.

Även Linus Grelsson och Christoffer Silfversten som jag är på denna idrottsresa tillsammans med placerade sig bra. Linus vann och Christoffer kom två:a i sin klass. Roligt att alla tre tog pallplatser! Det var många som tyckte det var roligt med oss svenska förare på plats och det var många som ville ha bilder tillsammans med oss. I pauserna mellan heaten hade vi en hel publik vid vår buss som iakttog oss i allt vi gjorde. Mycket roligt och massor av härliga människor!

Med andra ord var detta ett roligt sätt att avsluta tiden i Marbella, nu rullar vi vidare mot Madrid där vi ska stanna ett par dagar för att köra på Redsand MX Park. Därefter styr vi mot Holland/Belgien där vi kommer stanna i en månad ungefär. Där kommer kanske ytterligare två tävlingar som jag möjligtvis kommer att köra.
När vi kommer hem i slutet av mars drar säsongen igång på riktigt. Nedan kan ni se schemat för de stora serierna jag ska köra!


På plats i Spanien igen

19/2 2017

Jag vill säga att jag är tillbaka i mitt paradis, men det ordet gör att det låter som allt är lätt och mjukt. Här kämpar vi dagligen väldigt hårt med crosskörning, mek och fysträning till att börja med. Detta gör vi tills kroppen inte orkar mer och lite till, för vi har svårt att ge oss. Paradis kan jag kalla detta för att jag älskar att vara här och jag älskar det vi gör. Jag älskar att kunna fokusera på crossen fullt ut.

Nu väl på plats funkar knät relativt bra efter operationen. Körningen är inte särdeles påverkad av det, dock är vanliga saker som att springa och olika lyft lite drygt. Men det har blivit bättre nu mot slutet vilket jag är väldigt glad över förstås.

Snart rullar vi vidare mot Redsand MX Park som ligger lite högre upp i Spanien. Där stannar vi tre dagar för att sedan landa i Holland för tung sandkörning.


Bikram Yoga 360

10/2 2017

Erik Persson från Bikram Yoga 360 tror på mig som idrottare och kommer hjälpa mig på vägen mot min stora dröm. Stolt över att ha med honom i mitt team 2017! Denna killen har förutom grym kroppskontroll (som ni kan se på bilden), också en enorm förmåga att fokusera. Bikramyogan han lär ut har mycket att göra med fokus och mental uthållighet. Läs mer om detta genom att trycka nedan.

BikramYoga360


Regiondata AB

7/2 2017

Pierre, eller Pierre(fekt) valde att hoppa på tåget och stötta mig i min motocrossatsning 2017. Detta är jag mycket glad för och ser fram emot vårt samarbete. Pierre är en rolig och trevlig kille som kommer från Regiondata, nedan kan ni läsa mer om vad de gör.

"På Regiondata förstår vi hur mycket IT betyder för ett företag och hur viktigt dess funktionalitet är för att verksamheten skall vara så effektiv som möjligt. Därför är det viktigt att så snabbt som möjligt rätta till de problem som kan uppstå, det är det vi på Regiondata kommer in i bilden. Vi kommer ut till ditt företag och utför supporten på plats med snabb inställningstid. För oss är det extra viktigt att ge dig en bra och personlig service som ser till att du är igång i arbete så fort som möjligt samtidigt som vi förebygger att problemet uppstår i framtiden."


Gzoft Techlution

5/2 2017

Kul att kunna presentera Greger från Gzoft Techlution som nu stödjer mig i min motocrossatsning 2017. Detta uppskattas stort och jag välkomnar honom till teamet! Nedan kan ni läsa lite om hans företag och vad de gör.

Gzoft Techlution är ett IT-företag som erbjuder systemutveckling med inriktning på desktop- och webbapplikationer inom .NET. Det kan vara nyutveckling och/eller vidareutveckling av befintliga system. Vi erbjuder små såväl som stora företag skräddarsydda IT-lösningar med fokus på, kundens önskemål, krav, rätt pris och rätt kvalitet.


Mot Spanien

5/2 2017

Det är dags att återvända till Spanien och återuppta motocrosskörnigen efter operationen. Ingen är gladare än jag just nu. Känns väldigt bra att återvända hit efter en period med mycket sponsorsjobb och svenskt klimat. Jag vet att arbetet jag gör kommer löna sig stort förr eller senare, förhoppningsvis redan denna säsong. Håll nu ögonen öppna, jag har några nyheter på G!


- Januari 2017 -


Både bra och dåliga nyheter!

24/1 2017

Denna gången skriver jag för att meddela om att jag fått återvända till Sverige en sväng. Jag råkade på ett bakslag för en vecka sen, jag var på gymmet och skulle resa mig upp när det knakade i knät. Jag kände direkt att något gick sönder och dagen efter satt jag på flyget hem för vidare undersökning på sjukhuset. Det visade sig vara min menisk som delat sig och det måste därför opereras redan nu på torsdag.

Om jag ska se något bra i detta är det att denna operation har en snabb återhämtningstid. Jag kan alltså börja träna så fort det inte gör för ont.

Jag stannar hemma i Sverige en vecka efter operationen för att återuppta mitt sponsorsarbete en stund, sedan bär det av mot Spanien igen. Nu är det heller inte långt tills vi kör vidare mot Holland/Belgien för att köra cross. Vi har dock nästan en hel månad kvar i Spanien när jag kommer tillbaka dit. 


- December 2016 -

God (h)jul!

24/12 2016

Går ni in på denna länken kan ni läsa om vår spanska jul. Klicka på bilden!
Hoppas ni haft en bra jul!

Ett annat inlägg på motocrossinaction.com som är om oss hittar ni om ni klickar här!


Vi är framme och vi stormtrivs. 

16/12 2016

När vi kom hit var det dessvärre mitt i en regnperiod, men allt efterhand har det torkat upp och fler och fler banor öppnar upp. Längst ned hittar ni en film som några spanjorer gjorde på oss en träningsdag.



- November 2016 -


Redo för avfärd, mer än 300 mil...

27/11 2016

Denna dagen rullar vi mot Spanien. Där kommer vi stanna i tre månader, sedan drar vi oss mot Holland där vi stannar i ca tre veckor. Det blir en bra försäsong, jag är väldigt glad över att kunna göra denna satsningen.

Jag åker med Linus Grelsson och Christoffer Silvfersten som båda är från norr, alltså har de 100 mil mer än mig att åka...


Team Amanda Bergkvist 2017

26/11 2016


Stall Axelsson - & Camilla

26/11 2016

Camilla Axelsson som ni ser på bilden driver ett stall och är en mycket omtyckt tränare och unghästutbildare. Stall Axelsson ligger i Slimminge, Skurup. Hon är också en stor inspiration för mig då hon visar att man med vilja och beslutsamhet kan nå precis så långt som man vill! Tack för att du tror på mig och välkommen till teamet Camilla och Stall Axelsson!


DK Elservice hänger på

26/11 2016

Jag och Daniel Kardos på bild. DK Elservice sköter tjänster och varor inom installation såsom reperation, underhåll, till-, om och nybyggnad av elanläggningar, datanät och, larm och styrning. Mer än glad för att ha med er i mitt team! Fick den här snygga tröjan på köpet, imponerad då loggan är av silver...


Däckleverans från M&M Däckservice

25/11 2016

Tack Markus Johansson för alla dessa däck. Inga mer problem på den fronten! Uppmanar alla i Skåne att köpa däck från proffsiga Markus.


T-lock Concept är med

25/11 2016

Med perfekt timing inför Spanien fick jag mina T-lock! Nu slipper jag behöva välja mellan punktering på slang eller den dyra och tunga moussen...

Stort tack till Mikael Johansen och teamet på T-Lock Concept AB som är supertrevliga att ha och göra med!

Om ni tittar på denna film så förstår ni varför T-lock är en bra idé.


JE68 - Inte bara en motocrosshandlare

22/11 2016

Tack för 2016 och jag ser fram emot ett grymt 2017 med JE68.se! Att ha Jonte Engdahl bakom mig i min satsning är något jag uppskattar väldigt mycket. Han är inte bara en crosshandlare, han är också en mentor och en förebild. Så som många vet har han också själv kört motocross på väldigt hög nivå.
Tack till hela JE68-teamet, kul att ni tror på mig!


04noll Skyltmontage i teamet

21/11 2016

Kul att ha 04Noll Skyltmontage bakom mig i min motocrossatsning 2017! Förutom att Michael Jonasson är mycket trevlig är han också väldigt duktig på att trycka saker, exempelvis på bilar. Dessutom har han själv satsat på motocross så han vet vad det innebär.

Välkommen till teamet, så kul att ha dig med!


Välkomna Piku

16/11 2016

Idag kan jag med glädje berätta att Piku har valt att gå med i mitt team och stötta mig i min motocrossatsning 2017! På bild ser ni mig och Ingrid Haraldsson som jag fick träffa idag. Tack Ingrid och tack Piku, väldigt kul att ni valt att vara med!

Ni kan besöka deras hemsida på www.piku.se


På Metops sida

14/11 2016

Detta tycker jag var riktigt fräckt, snyggt Metop! Stolt över att ha er i mitt team.


Mitt första affärsmöte

11/11 2016

Jag blev inbjuden till ett frukostmöte med 30 företagare, en jättemöjlighet för mig där jag fick chansen att berätta om mig själv och min idrottssatsning. Mitt första affärsmöte men förhoppningsvis inte sista. Detta var en ny grej för mig och visst var det lite nervöst, men man måste också pressa sig själv, våga misslyckas innan man kan lyckas. Detta var dock till min stora glädje väldigt lyckat...Tack Björn Djurfeldt för att du bjöd in mig hit!



Artikel i MxInAction

9/11 2016

Här kan ni läsa MxInActions artikel av Anders Wallsten om mig, fräck om jag får säga det själv... Klicka på bilden!


Nemi Syd AB

8/11 2016

Kul att presentera Nemi Syd som nya medlemmar i mitt team! De är ett heltäckande företag för alla tjänster inom renhållning, åkeri, markskötsel och entreprenadmaskiner i Skåne. Du hittar deras facebooksida här!

Imorgon den 9/11 ska jag hålla föreläsning om min motocrossatsning hos dem!


Amanda Bergkvist #7 - Internationell Satsning

5/11 2016

Min film är ute! Ta en titt! Under min nya flik "EM-Kampanj" hittar ni också en del av syftet med denna video.
Stort tack till Samuel Lejon på www.lionvisuals.se som gjort ett väldigt bra jobb med filmen!

Har du någonsin haft en dröm, som du skulle göra allt för? Det har jag.

Jag vill ut och tävla samt träna internationellt och nå så långt jag bara kan. Jag kan träna hur mycket som helst, men utan de ekonomiska musklerna är det svårt att nå ända fram. Jag söker sponsorer för att till och börja med kunna köra en EM-serie. Hjälp mig att nå min dröm, dela gärna!


- Oktober 2016 -


Nedräkning

16/10 2016


Välkomna Metop!

13/10 2016

Välkomna till teamet Metop AB! Vi delar samma vision - båda vill bli bäst inom det vi gör. Metop tillverkar mätinstrument för att mäta om exempelvis läskburkar är täta. Väldigt kul att ha er med och att få träffa hela personalteamet, nu siktar vi mot 2017!

På bild ser ni mig och Peter Theodorsson som är support- och servicechef.


Ny KTM 250 SX-F, 2017

8/10 2016

Välkomnar min nya familjemedlem och tar förväl till mina två numera föredetta. Tack till JE68 som fixade ny hoj på ett ögonblick. Helgen fick gå till att ställa in och testa den, samt byta ut grejer och göra den lite custom made. 


Filminspelning

4/10 2016

Behöver inte säga mer än att något fräckt är på gång! Inom två veckor hoppas jag och Samuel Lejon (på bilden) att det blir klart.


- September 2016 -


Skånemejerier - Lindahls Kvarg
Reklamfilm

12/9 2016

Idag har jag varit på finbesök hos Lindahls där Skånemejerier spelade in reklamfilm med mig, Moa Nilsson och Jonte Engdahl på JE68. Det var en annorlunda och rolig upplevelse! Ser ni två crossförare i deras nya reklamfilmer så vet ni att det är vi!


Välkomna!

13/9 2016

Välkomna till teamet Tofra Färg AB!
Jätteroligt att få komma och hälsa på er! Tofra färg ligger i Limhamn och säljer färg, golv samt tapeter. Jag och Pär på bild 😎



Tack till Donjoy

13/9 2016

Donjoy ser till att jag säsong 2017 har bästa möjliga knäskydd. Det var efter min första korsbandskada som jag kontaktade Dimo på Donjoy efter att jag läst om deras vetenskapliga studier som ligger till grund för deras framtagna knäskydd.

Återigen stort tack till Donjoy och Dimo som alltid ställer upp när det behövs!


Videorapport - Första körningen

4/9 2016


- Augusti 2016 -



Välkomna till teamet!

30/8 2016

Välkomnar nya medlemmar till teamet! Roligt att ha er med säsong 2017!



Jakob Grahn och jag.
TMG Öresund är ett tryckeri där man bland annat kan få snygga roll-ups tryckta inför säsongen om man så önskar...



Jörgen Andersson från Avloppsjouren med dotter Fanny och Markus Johansson från M&M Däckservice med sin son.


Skadad

Många har hört av sig och undrat hur det går med mitt knä, därför vill jag göra en uppdatering. Det bakre korsbandet är tyvärr skadat, men det verkar inte vara helt av.

Eftersom jag inte vill riskera att försämra läget under läkningstiden kan jag inte köra cross på tre månader från skadetillfället. Det verkar som att tävlingssäsongen är kalkad för i år.
Jag kommer istället att satsa på rehab i första hand så knät blir så bra som möjligt och därefter påbörja uppladdningen inför 2017 som jag hoppas kunna satsa på till 100 procent.

Jag söker också fler sponsorer till 2017 för att kunna göra största möjliga satsning. Är ni intresserade får ni gärna höra av er!


- Juli 2016 -


SM i Tomelilla
2016-07-10

Dag 2, heat 2 -

Femma in i första kurvan, tvåa över holeshotlinjen, körde upp mig till etta kurvan efter, började köra upp en lucka till tvåan också tydligen... Sen kraschade jag i landningen på sanduppförn. Något hände i knät, så nu är jag på sjukhuset och väntar.

Stort tack till alla som hejade på mig!! Vad som än händer nu kommer jag tillbaka.


Dag 1, Heat 1 -

HOLESHOT!

Tappade ned till andraplats på första varvet, sen låg jag trea tills femte varvet. Fick en väldig kramp i armarna så slutade på en sjundeplats detta heatet som varfinalheat 1. Blev påkörd sista varvet så det var surt, där tappade jag från sexa till sjua, men det är ett nytt heat imorgon och ska helst ha löst saker tills dess.

Träningen i Tomelilla kändes bra, hade dock otur på tidskvalet då min bakbroms la av helt. Blev inga bra tider... Nya tag till heatet som går 14.55.

Foto: Klara Karlsson

Regnig vecka i Skåne

2016-07-06

Regnig vecka i Skåne, dock måste såna dagar också bockas av. Vem vet, det kanske är bra träning inför SM i Tomelilla i helgen?

Tack till Brian Jørgensen och Roman Jelen för att jag fick vara med på deras summercamp idag! Bild 2 tagen av Mikkel Wendelboe.

Också stort tack till Martin Svensson som är en så bra och engagerad coach!

Bild 2 av Mikkel Wedelboe / MX-Index


SM i Årsunda

2016-07-03

Dag 2 -

En jobbigare dag för mig idag. Kändes bra med körningen på träningen, bättre flyt än på gårdagens träning. Till finallheatet vet jag inte vad som hände men jag kände mig helt slut. Blev tvåa i starten och sen tappade jag bara. Sjua i mål. Jag blev totalt 6:a för denna SM-helgen och det är faktiskt det bästa för i år!

Nästa SM går nästa helg på Tomelilla som är lite mer hemmaplan. Siktar mot det nu.

SM i Årsunda dag 1-

Äntligen HOLESHOT och ledde i nästan två varv, gick sedan omkull bakom en annan som trillade framför. Femma i mål. Roligast av ALLT var dock att jag hade den snabbaste varvtiden av alla tjejer med 2 sec till godo. Laddar för imorgon!


Träning, tack till Crossmor!

2016-06-29
Bilderna är klickbara...




På G

2016-06-24

Nu har jag börjat komma igång med körningen igen efter kraschen i Borås, det fungerar och blir förmodligen bara bättre! Så goda nyheter är att om saker går som de ska jag absolut kunna köra SM i Årsunda nästa helg.

Ha en trevlig midsommar! 


SM i Borås

2016-06-12

Dag 2

Finalheat två gick idag på SM i Borås. Fick en bra start som tvåa och höll andraplatsen i något varv, sedan tappade jag till fjärdeplats men höll den stabilt. Detta tills jag fick en highsider på fullfartshoppet efter målsträckan... Fick bryta heatet och åka in och röntga axeln då hela min vänstra sida fick stryk. Slutade ändå bra när jag fick besked om en obruten axel, alltså kommer jag vara tillbaka tills SM som går i Årsunda!

Detta kändes som ett steg upp för mig då jag dessutom blev femma igår och hoppas på att fortsätta så.
Tack till alla som stöttar mig och till mina sponsorer!

Foto av MxCarro

Dag 1
Första dagen på SM i Borås blev jag femma det första heatet och det känns jättebra. Imorgon är det ett sista heat så nu laddar jag om igen. Fotograf MxCarro.


EM i Polen, Ciezsyn

2016-05-22

Dag 2

Idag gick två heat till. I första heatet kraschade jag och slog huvudet, kom ut nästan sist men kunde köra upp mig en del till 28:e. Andra heatet krockade jag tyvärr ihop med en tjej och fick en cross i ryggen så fick tyvärr bryta heatet. Klarade mig dock undan med blåmärken och trasig utrustning. Slutade totalt på 21:a plats av 40 trots ett nollat heat. Jag gjorde mitt bästa men hade lite oflyt. Blir det en EM-serie nästa år ska jag köra hela den. 

Hela team Sverige på plats i våra Sverigetröjor som Svemo stod för.
För att summera heat ett så gjorde jag ingen bra start och hade det krångligt, men jag blev 16:e imål. Det var otroligt dammigt och det var svårt att se framför sig. Imorgon är det två nya heat och då är det också nya tag.

Dag 1
Nu har vi kört träning och tidskval, och kval är inte min starka sida men jag kvalade in som 10e i min grupp vilket kändes bra! Nu har vi ett heat kvar idag, de andra två går imorgon. Värmen är påfrestande men vi har det väldigt roligt! 

Väl framme såg banan väldigt fin ut, bra hårt underlag som jag gillar.

Jag fick äran att representera Sverige i helgens EM som går i Polen. Detta var det första EM:et som hålls för tjejerna och det planeras att i framtiden bli fler deltävlingar.


SM i Tibro

2016-04-25


Rapport dag 2:

Den här helgen har varit strulig för mig. Hade femte tid på träningen, satte en halvdan start i heatet och blev tia. Har inte så mycket att säga utan tänker låta tiden tala för mig då jag kan bättre.

Om jag ska lägga en övrig kommentar har jag väldigt mycket i skolan just nu eftersom att det är sista terminen på gymnasiet, naturvetenskapslinjen. Jag hade velat träna mer än vad jag har kunnat och fått lov. Det blir andra bullar när skolan är slut...

Tack återigen www.MxCarro.se för en bra bild!

Rapport dag 1:
SM-dagen började bra med andra bästa tid på träningen, men tyvärr fick jag tekniska problem på tidskvalet. Hann köra ett varv som tur var och kvalade in som tionde på det.

Heat ett gick inte som jag ville... Vi fick inte till hojen ordentligt men glad jag kunde genomföra heatet. Gick i mål som nionde, men det är en dag imorgon också då finalen går.


Nilssons motorcup på Böket (Anderslöv)

2016-04-16

Idag körde jag Nilssons motorcup på Böket. Dagen började väldigt dåligt och gjorde ett misslyckat tidskval, hamnade i B-finalen. Det som jag lärt mig från dagen är att fortsätta oavsett vad för i heaten kände jag mig som mig själv igen och tog hem två heatvinster. Fick köra upp mig från ungefär 20/25:e plats till förstaplatsen.

Känns också bra att jag tidsmässigt hade placerat mig bra i A-finalen om jag kört den.

Vill tacka alla som hejade på mig, ni är grymma!


DM på Tranan

2016-04-10

Idag körde jag distriktmästerskapet i Strömsnäsbruk, skulle egentligen köra girlsklassen men råkade ut för ett missförstånd angående datum så fick köra med bredd istället. Kändes bättre än vad det brukar här så var uppe på en 10:e plats i A-finalen och sen trillade jag tyvärr. Börjar få in jordbanakänslan nu igen, så det var jättebra träning :)

//Amanda B #7


Vinst i Vårsatsningen på Veinge

2016-04-04

Nu har jag haft oflyt fyra år i rad på Vårsatsningen i Veinge. Har jag inte trillat sista varvet i ledningen så har jag fått en sten i kedjan eller liknande. Denna gången var jag väldigt inställd på att inte klanta till det och få till en bra dag där jag kunde få göra bra ifrån mig.
I heat ett vann jag starten och höll ledningen hela vägen in i mål. I heat två var det samma procedur fast körningen kändes bättre än i heat ett. Slappnade av lite mer och försökte att ta bort fokuset från att göra något dumt som de andra åren.

Detta ledde mig till en förstplats som också är min första vinst i vårsatsningen. Kändes bra!
De två första bilderna är tagna av Ljunggrenphoto!

Trötta crossförare efter Hollandresan tidigare...


VM i Valkenswaard

2016-03-28

Jag har nu under en period kört mycket sand och kände att det gick så pass bra att jag borde passa på att köra VM:et i Walkenswaard när jag ändå skulle dit och träna. Såg detta framförallt som en slags träning på att köra VM redan från början då det är en helt annan miljö som kan bli lite jobbig om man inte är van.

Psyket spökar för mig en del när jag kommer till nya tävlingar och VM är ju snäppet upp. Hela dag ett var spänt för mig och jag körde inte som jag kan. Detta var heller inte en riktig sandbana, tycker snarare att den var lite hård så mina förberedelser var kanske inte de bästa. Det släppte dock lite i heat ett men fick rätt snabbt en väldig armpump som gjorde att jag tappade ned väldigt mycket. 34 i första heatet.
Dag två (måndagen) var det mer avslappnat och bättre tekninsk körning direkt på träningen, men ändå inte som jag kan. I heatet körde jag rätt bra och körde upp mig till 24:e plats. Därefter fick jag väldigt mycket kramp i underarmarna och kunde inte köra ordentligt alls. Tappade 10 placeringar på det och slutade på samma plats som tidigare heat. Lite tråkigt då jag kände att det inte var brist på orken i övrigt. Kändes helt enkelt som att jag inte fick ge mitt allt.


Trots detta är jag nöjd att jag nu genomfört min första VM-deltävling och ser fram emot nästa omgång som går i Teutschental.


Avfärd om 3, 2, 1...

2016-03-16

Nu närmar det sig påsklov och detta året har jag bestämt mig för att åka till Holland och köra för omväxling och erfarenhetens skull. Jag, Linus och hans kompis Christoffer åker ned i en crossbuss men har hyrt en stuga på plats. Det ska bli kul!


Årets förare

2016-03-16

Väldigt stolt över att få ta emot "årets förare" från Limhamns MK, detta är en inspiration för mig som jag kommer ta med mig. Stort tack för att ni tror på mig!

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång