— Dagbok 2019 —

Detta är fortsättningen på min dagbok. För tidigare inlägg, gå till "Dagbok 2016-2018" eller klicka här.
Bild ovan tagen av: MotopiX by E


- November 2019 - 


Fystester för 2020

Gjorde ett VO2-max och laktattest hos Activitus i Malmö. Det känns bra att ha detta gjort så att jag har full koll på var jag är och hur jag ska förbättra mig. Det var också trevligt att se så bra värden. Tack för ett trevligt och proffsigt bemötande.


Tillbaka

Hej,
Har haft lite strul med hemsidan och har därför inte uppdaterat på länge. Nu är det fixat. 
Tyvärr har många av bilderna som jag lagt in på hemsidan försvunnit vilket såklart är tråkigt.

I alla fall blev jag totalt 8:a i SM-serien för 2019. Länkar min rapport nedan.

Det känns mycket roligt att kunna bita till på slutet av säsongen, jag skulle säga att det också till ganska stor del beror på att jag kraschat mycket mindre och därmed inte skadat mig lika mycket sista perioden av säsongen. Det tackar jag min tränare för.

Vill tillägna ett mycket stort tack till mina sponsorer som stöttar mig i med och motvind. TACK!


- Juli 2019 - 


Distriktmästerskapen på Helsingborgs motorstadium

14/7

Idag tog jag två heatsegrar i Distriktmästerskapen vilket känns kul! Detta var som ett test att tävla efter min hjärskakning. Fokuset ligger på att köra stabilt och säkert så att jag kan utvecklas utan alla bakslag och skador. Tack till mina sponsorer och min tränare Larsen ERC AB 👊🏻🏆


Ett bakslag

Det är tråkigt att behöva rapportera att jag gått omkull och fått en hjärnskakning bara två dagar efter jag fick min blåtira. Detta stoppar mig dessvärre från att köra SM i Västerås, vilket känns trist då jag hade en bra känsla inför denna deltävling. Men det är bara att ta ett steg tillbaka och vila så jag kan komma tillbaka sen igen.


- Juni 2019 -


EM i Arnhem (Nederländerna)

Hej!
Detta var en tävling jag sett fram emot mycket eftersom att jag inte kunde köra den tidigare deltävlingen som gick i Tyskland. Till Arnhem hade vi ungefär 9 timmars resa i crossbuss och på färja.
Denna bana var sand och är känd för att bli riktigt tuff under tävlingar. Jag föredrar hårdbana eftersom att jag är "uppväxt" på det underlaget, men det kändes roligt med omväxling.

Race
Blev tyvärr som vanligt att jag inte satte så bra tider på varken träning eller tidskval (17:e), vilket stör resten av helgen om man har oflyt. Det påverkar både placering bakom grind och självförtroende.
Heat ett fick jag en bra start, men blev tryckt på grund av sämre startplacering. Det var mycket tufft motstånd och mycket påkörningar hela heatet, men jag körde i mål som 15:e.
Heat två var likadant i starten. I detta sista heat körde jag i vanlig ordning som bäst, trots att banan var som värst då. Återigen var det mycket prejningar och det var inte alla som klarade sig jättebra, men jag kände att jag har mycket god fysik och pressade mitt allt hela vägen. Blev 15:e även i detta heat.

Summering

Är helt klart nöjd med min prestation, jag gjorde allt jag kunde där och då. Sen siktar jag givetvis högre resultatmässigt, men jag har en plan på hur jag ska lösa det.

Det har visat sig vara en lite dum idé att byta till 2-taktaren, den är helt enkelt mycket svårare och jobbigare att köra än en 4-taktare när banorna blir uppkörda. Har bytt tillbaka och det går redan lättare och fortare för mig. Jag hoppas verkligen på att kunna köra en hel EM-serie nästa säsong. Det är mycket utvecklande och väldigt roligt.

Kolla in min och Sandra Karlssons Vlogg nedan!


Nilssons motorcup på Bökeslund

10/6 

På torsdagen bestämde jag mig för att köra Nilssons på Bökeslund som ligger väldigt nära där jag bor. Mest som en rolig grej och bra träning på att tävla. Det var kring 160 startande förare. På träningen var banan hal och jag hade det lite struligt med min körning. Hade inte kört på en hel vecka efter Uddevalla, så det fick jag se som normalt.

Kvalade in till A-final på en 38:e tid, inget jag kände mig särskilt nöjd över, men jag visste också om att det aldrig blir som i tidskvalet när jag kör heat. Mycket riktigt blev jag 19:e i första heatet, vilket var lite bättre, men långt ifrån vad jag kan om jag gör det bra. Sista heatet var en klar förbättring körmässigt och jag placerade mig som 15:e. Jag blev tvåa av damerna.

Det kändes väldigt bra med lite medvind och det känns som att det finns hopp. 

En känsla som jag burit med mig länge är att jag inte känner att jag är där jag borde vara med min körning. Har funderat mycket på detta och jag ska framöver göra en rätt stor förändring. Får se vad som händer.


SM i Uddevalla

2/6

Hej! Jag börjar med att ursäkta min försening med en rapport om denna helg. Det har känts jobbigt att publicera om motgång på motgång. Hur som helst råkade jag nyligen ut för en hjärnskakning, som ni kan se om ni bläddrar ned till tidigare inlägg. Jag har sedan dess jobbat mig tillbaka på ett säkert vis och kände att jag kunde köra SM i Uddevalla.

Väl där på fredagen gick jag banan och allting såg ut som att det skulle bli en toppenhelg med fin bana. Det började sedan regna ordentligt och banan var hal och geggig tills vi skulle ut på träningen dagen därpå. Jag trivs mycket bra i gegga normalt sett,  det är knappast härligt eller bekvämt, men jag brukar köra rätt bra i det.

Det var lite annorlunda den här gången. Jag körde ut med grus i gashandtaget redan från början och det var rätt svårt att få till körningen. Kraschade på ett hopp på träningen och landade med styränden i bröstkorgen. Det gjorde för ont för att kunna köra och jag fick därför avstå heaten.

Känns väldigt tråkigt, men jag ger inte upp!


- Maj 2019 -


Ett litet bakslag

27/5

Jag kraschade för någon vecka sedan på en söndag och slog i huvudet. Det var inga konstigheter just där och då, utan jag reste hojen, rullade in och rättade till styret för att sedan rulla ut på banan igen. Kom inte mer än ett halvt varv innan jag kände att något inte riktigt stämde i mitt huvud. Då avbröt jag för dagen och tänkte att jag skulle vila någon dag.

På tisdagen var det bestämt att jag skulle till Uddevalla och träna inför SM som går där. Jag insåg på plats att det var en värre smäll mot huvudet än vad jag trott och fick avbryta. Hade efter det yrsel och huvudvärk vid ansträngning, vilket fick mig att inse att jag måste vila. Jag hoppades på att kunna köra EM:et som skulle gå till helgen, men var också förberedd på att inte kunna det.

Insåg snabbt därefter att det inte skulle gå att köra EM, vilket var en stor besvikelse så klart. Jag hade verkligen sett fram emot denna deltävling. Sen dess har det varit rehabilitering enligt SVEMOs hjärntrappa och jag hoppas på att kunna köra SM som går i Uddevalla denna kommande helg (1-2 juni).

//Amanda B #7


EM i Slagelse

12/5

Bra inledning med kvaldagen

Ett EM är organiserat på följande sätt:

Dag 1 (kvaldagen):

Träning, 20 min
Tidskval, 20 min
Kvalheat, 15 min + 2 varv


Dag 2 (finaldagen):
Träning, 20 min
Finalheat ett, 20min + 2 varv
Finalheat två, 20 min + 2 varv

Träningen kändes bra, tidskvalet kändes lite spänt och körningen var inte riktigt på topp. Räckte till 21:a tid inför start i kvalheatet vilket jag var riktigt missnöjd med.
- Men man får också påminna sig själv om att EM är tuffare än någonsin förr eftersom att de flesta av topp 15 från VM är med och kör i år.

Kvalheatet gick mer enligt min egna vilja och förväntan. Gjorde fin start och höll bra tryck och kämpade hårt hela vägen. Körde i mål som 13:e. Var supernöjd efteråt och hade bra humör inför morgondagen.

Sandra Karlsson #2 och jag, nöjda över kvaldagen.
Sandra Karlsson #2 och jag, nöjda över kvaldagen.

Gjorde en fin start i finalheat ett, jag höll mig på sjätteplatsen några varv till och med. Sen tappade jag ned till 12:e. Hade en himla otur för strax efter det slog framdämparen igenom så jag slog av händerna från styret och flög framlänges.

Jag hade kollapsat min framdämpare, packboxen var helt av och det var olja över hela bromsskivan. Jag fick köra heatet ut med varken stötdämpning fram eller frambroms. Jättesvårt och rätt farligt att köra med dessa defekter, men jag tog mig i mål som 21:a tror jag. Det är egentligen mycket bra med tanke på omständigheterna.
Tyvärr kunde jag inte köra finalheat två eftersom att vi inte hann laga crossen och bedömde det alltför farligt att köra utan framdämpare. Självklart blev jag mycket besviken över detta, men jag tar med mig de bra sakerna och ser fram emot nästa EM-deltävling.

Positiva saker:

- Fin körning och rätt attityd
- Bra starter
- Mycket utvecklande tävling med tight motstånd
- Bra placeringar under omständigheterna
- Vet att jag kan vara topp 13 

Jag ser fram emot nästa tillfälle.
// Amanda B #7


Dags för EM

10/5

Om en timme kör vi över bron till Slagelse som ligger i Danmark. Det är den tredje deltävlingen av EM-serien för damer, men de andra två har varit i Italien och Frankrike som kändes lite för dyrt och långt för mig att åka under mitt "comeback-år". Istället har jag siktat in mig på att köra de i Danmark, Tyskland och Holland. Det vill säga tre deltävlingar.

Jag är nöjd över att Slagelse är en hårdbana och jag har tränat stenhårt på det inför denna helgen. Däremot kan man ifrågasätta huruvida det är EM-klass på banan, den är nämligen väldigt smal och hoppen är väldigt små. Det känns snarare som en 85cc-bana tycker jag, om ens det. 

Jag tror och hoppas i alla fall att jag är redo och att det ska bli bra racing för mig. Det känns roligt att representera Sverige. Jag uppdaterar snart igen.

// Amanda B #7

Nedan är en liten video från när jag körde på Ilstorp för en vecka sen ungefär.

- April 2019 - 


Svår SM-premiär på Saxtorp

22/4

Så var SM-premiären avklarad, den första stora tävlingen efter mitt årslånga uppehåll. Träningen innan hade gått ganska bra så jag hade förhoppningar om en bra körning. I första heatet gick det fint i två varv, sen slog armkrampen till och jag kunde inte hålla tempot. Jag fick så mycket kramp i armarna att jag knappt kunde hålla i styret överhuvudtaget och koppla och bromsa kändes nästan omöjligt. Jag fick köra mycket, mycket långsammare för att överhuvudtaget undvika att krascha.

Jag hoppades på att det skulle bättra sig till det andra heatet eftersom armkrampen brukar lugna ned sig efterhand. Tyvärr blev det snarare ännu värre i andra heatet, efter två, tre varv slog krampen på så hårt att jag funderade på att bryta heatet. Men, eftersom jag bestämt mig för att alltid göra allt jag kan körde jag heatet ut även om det gick väldigt långsamt.

Tävlingen blev en besvikelse såklart, men nu gäller det att så snabbt som möjligt rätta till de tekniska fel jag gör som provocerar krampen till att börja med, så jag kan gå vidare och köra bättre. Ett stort tack till alla som hjälpt mig på olika sätt och kom ut till banan och hejade på. Speciellt tack denna gång till Carrol Ann som hjälpte mig efter andra heatet.

Jag blev totalt 9:a.


Snart dags för SM

17/4

Jag har försökt förbereda mig på bästa sätt inför SM-premiären. Problemet i Sverige är att banorna är alldeles för släta när man ska träna, så man får aldrig riktigt träna på det man ska tävla på. Jag har verkligen försökt leta upp de ställen där det i alla fall blir lite uppkört.

Saxtorp vet jag kommer bli mycket tuff på SM. Det kommer bli en mycket utmanande helg och jag hoppas på att kunna göra mitt bästa och få körningen till att stämma.


Vårsatsningen i Veinge - Racepremiär

7/4

Vårsatsningen är som ett "inofficiellt SM", de flesta från Sverigeeliten är där för att få tränat på att tävla innan SM drar igång.

Min inställning var främst att bara göra så bra jag kunde ifrån mig och försöka hålla min nervositet i schack. Nervositeten har alltid varit min akilleshäl. Med tanke på att jag varit skadad i över ett år och att detta var min race-premiär så var det svårt att inte bli nervös.

Foto: Klara Karlsson
Foto: Klara Karlsson

Heat 1:
Jag spann alldeles för mycket på startplattan, men körde upp mig direkt i första sväng. Körde sedan helt okej tills jag fick armpump, och hade väldigt svårt att köra ordentligt efter det. Blev 5:a i det heatet.

Heat 2:
Hade bättre utsläpp i starten men blev påkörd i sidan och kom ut som trea där istället. Körde sedan bättre hela heatet utan kramp i underarmarna och blev 4:a.

Summeringsvis är jag nöjd med min prestation denna helg, är glad att jag redan nu vid min comeback placerar mig så pass högt i Sverige och att jag faktiskt lyckades hålla nere min nervositet ganska bra.

Jag tycker dock inte att jag fick ut min bästa körning denna helgen, men jag vet vad jag ska träna på inför SM -premiären. Blev totalt 4:a!


- Mars 2019 -


Vlogg - En dag på Ripa


Snart säsongsstart

14/4

Dekaler ska fixas och klistras, kläder ska tryckas, bussen ska fixas...
Det börjar helt klart närma sig nu. 


Två veckors cross i Spanien

4/3

Det känns bra att få börjat köra på riktigt igen, en tids försäsongsträning är viktigt av många anledningar. Dels för att köra bättre med kontroll så att man minskar skaderisken när det är dags att tävla.


Dessa två veckor på Åkerbloms motocrossläger i Alcarras har varit bra och väldigt roliga. Känner att jag utvecklats. Vi körde på nya banor nästan varje dag, vilket jag tycker är givande träning.

Nedan har jag gjort en liten film. Har kört mycket mer än vad jag har filmat så att säga. 


- Februari 2019 -


Nu börjar resandet

9/2

På fredag åker jag till Spanien för att träna inför SM- och EM-säsongen. Jag är borta två veckor, sen kommer jag hem igen för att sedan åka till Italien i två veckor till och träna. När jag kommer hem är det dags för första SM-deltävlingen som går i Landskrona. Det är hemmaplan för mig, vilket gör det extra roligt.


- Januari 2019 -


Vi kör igen!

9/1

Det är en stor lättnad att vara igång och köra på helgerna igen, det känns väldigt bra och roligt. Det är glädje i hela kroppen. Nedan finns en filmsnutt från förra helgen där jag tyckte jag fick till en del bra grejer med körningen.

Nedan är lite bilder av Emelie som hanterar sidan motopiX by E. Tack för dem!


- December 2018 -


Tack B.P!

21/12

Detta är Björn-Peter Strandgården. Han är ett levande exempel på stor generositet och att det inte bara är företag som kan hjälpa till, utan också privatpersoner. För övrigt pratar han fyra språk flytande, det tycker jag är imponerande. Stort tack för hjälpen!


Vlogg - körning igen efter skadan

12/12 2018

Kommer förmodligen att fortsätta med att göra Vloggar lite då och då, så håll utkik. 
Känns bra att köra med axeln nu och framöver en period kommer det mest att handla om att hitta känslan på hojen igen. Därefter ska jag börja öka.

Jag tycker det är mycket trevligt att köra tvåtakt, jag är helt såld. Vissa gånger går det redan mycket smidigare och snabbare med denna hojen än min förra. Känns verkligen som att den passar min körstil bättre.

För övrigt planerar jag att åka utomlands att köra innan säsongen tar fart här hemma. Kommer förmodligen bara bli några veckor, får se. Förhoppningsvis är här körbart i Skåne ett bra tag.


- November 2018 -


26/11

Motocross är en mycket krävande sport i många avséenden. Fysiskt, teknisk, ekonomiskt, mentalt... Listan fortsätter. Länge har jag funderat på att ta tag i den mentala biten, eftersom att den spelar en oerhört stor roll i alla idrotter. Verkligen i motocrossen också. Hade turen att träffa Carrol Ann som generöst sa att hon vill hjälpa mig mot mina drömmars mål. Hon driver företaget Body Memory Therapy och har gått in som min mentalcoach. Välkomnar ett mycket bra samarbete som jag tror kommer leda långt. Stort tack för förtroendet Carrol!



"När jag träffade Amanda och hon berättade om sin passion i livet för motorcross och att hon vill utvecklas och bli ännu bättre, så var det en självklarhet för mig att jag vill hjälpa henne att nå sina mål.

Jag brinner för att hjälpa människor via coachning att utveckla sin inre mentala styrka och intuition och därigenom bli mentalt starkare. Sedan barnsben har jag alltid tyckt om att hjälpa andra och coachning är för mig ett kraftfullt arbetsverktyg där jag kan hjälpa människor med olika problem och frågor som är viktiga i deras liv. Att kunna hjälpa människor via coachning att lära in nya beteende mönster fyller mig med stor ödmjukhet och tacksamhet. Det är ett gemensamt ansvar och samarbete mellan mig och klienten att arbeta mot de mål som klienten själv vill uppnå.

// Carrol Ann"


Ett steg bakåt, två steg framåt sägs det

26/11

För några veckor sedan körde jag till Saxtorp för att träna själv. Hade börjat köra en del på sistone eftersom att jag kunde. Tyvärr är detta ingen riskfri sport och jag gick i rätt hårt i marken och landade olyckligt. Kände direkt att något var trasigt i överkroppen och är tacksam för alla som stannade och hjälpte till. Det värsta var nästan att köra hem crossbussen själv, den är manuell och det gjorde väldigt ont i just höger axel. Inte det bästa jag gjort, men kom i alla fall hem.

Åkte in på sjukhuset och fick konstaterat att jag smällt av ett revben bak vid ryggen och tagit sönder mitt högra nyckelbensfäste. Det är inget mer man kan göra åt det än att vila. Alltså har jag nu fått vila några veckor vilket jag tycker har varit jobbigt och frustrerande nu när jag äntligen hade fått börja köra igen.

Självklart har jag fortsatt träna fys, men har fått anpassa träningen till ben istället. Hoppas på att kunna köra i helgen, i alla fall ska jag prova och se om det går.


- Oktober 2018 - 


26/10

Nu svarar knät bra på träning och crosskörning, alltså kan jag börja stegra upp körningen till flera gånger i veckan. Min nya tvåtaktare kräver en annan mer agressiv körstil av mig som förare, det är svårare men om jag sätter det kommer det gå riktigt fort. Jag kör redan bättre i vissa moment än vad jag gjorde innan skadan.

Har även varit och testat köra flat track, riktigt kul. Det kör man bland annat med crosshojar på speedwaybana, men med slicks på för att få spinn.


- September 2018 -


Början på min comeback


30/9

I lördags körde jag min första tävling på ett helt år sedan jag skadade mig. Får vara mycket nöjd med min prestation under omständigheterna. Nu ska jag bara börja köra mycket igen så kommer det bli skitbra. Ställde mest upp för skojs skull, så det var tur att det var mycket roligt. Lyckades ta en andraplats i distriktmästerskapen.


- Augusti 2018 -


Uppdatering

28/8

Ursäkta att jag varit dålig på att uppdatera. Det mesta jag hade kunnat säga skulle vara att jag tränat mycket och gjort framsteg. Har faktiskt tagit mitt rekord i marklyft på 120 kg i treor. Nu säger min coach Max att jag får kalla mig själv stark på riktigt. Riktigt kul.

Var förbi en sväng hos JE68 och hämtade upp en del grejer till hojen, men även för att uppdatera crossgarderoben. Det rullar på fint med det mesta nu, vi får se vad som händer framöver.


- Juni 2018 -


Lägesrapport

9/7

Träningen går mycket bra, framstegen är stora och snabba. Nu har jag avklarat sista passet innan jag åker till Torrevieja för solsemester. Normalt sett hade jag åkt för att köra cross, men knät är ännu inte tillräckligt läkt för crosskörning. När jag ska göra comeback ska det göras till 100%, har inte råd att göra det halvdant, hur fort jag än vill tillbaka.

Har planer att börja prova så smått till hösten. Tills dess fokuserar jag på att sköta allt runt om riktigt bra.



Det går tungt, precis som det ska

12/6

Jag kämpar stenhårt. Har börjat se tydliga framsteg med benet, musklerna på skadade benet har tagit sig oväntat bra på kort tid. Lyckades igår göra backsquats med 65 kg, något jag inte hade kunnat tro för ett tag sen. Riktigt roligt att knät svarar så bra nu!


- Maj 2018 -


Prova på-dag på Limhamns MK - Vlogg 29/5


Drivkraften-  avsnitt 54

28/5


Min andra Podd detta året

18/5

Tidigare i år fick jag vara med i mxstar.se:s motocrosspodd, denna gången blev min andra gång 2018 och det var med en podd som heter Drivkraften.

Här pratar jag om vad som driver mig, genom med- och motgång med Malin Rosen som har hand om Drivkraften, samt Mathilda Hellman från DJO Nordic. Detta var roligt och jag hoppas på fler tillfällen som dessa.


Vlogg

8/5

Jag lyckades pricka in min vlogg en oväntat dramatisk dag.


SM i Vissefjärda

5-6/5

Återigen infann jag mig utan min egna cross på en SM deltävling. Det är svårt att hålla sig väck helt enkelt. Passade på att hjälpa till lite, kolla på de andra och träffa lite folk. Fick även denna gången gå upp i speakertornet under tjejernas finalheat. En rolig och spännande helg med mycket kli i fingrarna.

Råkade vinna allt utan prestation
Råkade vinna allt utan prestation
Jag och Fredde i speakertornet
Jag och Fredde i speakertornet
Jag på VIP:en
Jag på VIP:en