SM-premiär i Uddevalla - Stor framgång!

17.08.2020

Hej igen! Här kommer en racerapport från helgen då årets första SM-deltävling gick i Uddevalla, som också är en VM-bana. Dess karaktär är snabb och underlaget är lite jordgrusigt. Hoppen är stora och man flyger på höga höjder. Den passar mig egentligen bra, men jag har tidigare år haft både tur och otur här. Denna helg skulle det dessutom bli 27 grader varmt, en riktig utmaning i alla de varma skydd vi har. Vi hade också två danskor som körde, varav den ena placerar sig topp 5 i VM.


Jag gjorde ett bra tidskval och blev 5:e, vilket betyder bra placering bakom startgrinden inför heaten.

MX-women, start i första heatet. Fotograf: Helena Sjööberg.
MX-women, start i första heatet. Fotograf: Helena Sjööberg.
Direkt efter målgång i första heatet, oerhörd lycka.
Direkt efter målgång i första heatet, oerhörd lycka.

Största framgången var i heat ett där jag blev 3:a, det vill säga på pallen!
Gjorde en toppstart, sen landade jag på tredjeplats, konstant jagad från start till mål. Har nog aldrig genomfört ett heat så välplanerat och snyggt. Är enormt nöjd på alla sätt.

Heat två gjorde jag lika bra start, men tog ut mig så fullständigt i heat ett för tredjeplatsen att jag inte hann återhämta mig riktigt inför detta. Fick därför släppa av lite och blev istället femma, med alla krafter jag hade.
Det räckte till en total 4:e-placering för den här deltävlingen. Jag har nu chans på pallen i totalen. Jag ser fram emot nästa deltävling som går i Vissefjärda.

Bild tagen av Stefan Lindgren (Dirt Nation).
Bild tagen av Stefan Lindgren (Dirt Nation).
Sandra Karlsson som själv blev 2:a  delar min glädje för 3:e-platsen direkt efter heat 1.
Sandra Karlsson som själv blev 2:a delar min glädje för 3:e-platsen direkt efter heat 1.

Bilderna utan nämnd fotograf är tagna av Jesper Nilsson, tack för bilderna! 

Vill också tacka min tränare Per Larsen och mina sponsorer som hjälpt mig nå detta. 

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång